Hur Jag Slutade Kolla Min Telefon Och Började Använda Det Med Avsikt

jag visste att jag gjorde det för mycket.
Det var lätt att motivera att kontrollera min telefon hela tiden — speciellt eftersom jag skriver veckovisa nyhetsbrev som har en samling av värdefulla idéer finns genom timmar av letande på nätet och surfa mina sociala flöden.
Men för ett par veckor sedan insåg jag att jag hade hamnat i en farlig loop och att min telefon använda —särskilt den tid kolla e-post och sociala medier-flöden — var ur handen.
Så jag gjorde något åt det.



jag inte ta en “digital detox” och helt överge sociala medier för en kort tid eftersom det känns mer som en tillfällig behandling än en faktisk lösning.


jag kan ha känt sig bättre efter ett par dagar, men när jag återvände från min detox jag antar att allt annat skulle ha gått tillbaka till “normal” — och normalt inte fungerade för mig.
Istället, bestämde jag mig för att ändra min telefon vanor och skapa en enkel uppsättning regler för att begränsa de negativa (och förstärka positiva) effekter av när och hur jag använder min telefon.
Vad jag kom upp med en uppsättning riktlinjer för att säkerställa att jag använde min telefon med flera avsikt.
Dessa 10 regler visade sig vara relativt lätt att följa och gjort en enorm skillnad i hur ofta jag kolla min mobil, vad jag får ut av det, och hur jag känner om det.

1. Jag slutade kolla min telefon i min bil.

jag har aldrig riktigt kollat min telefon medan du kör för att det är super farliga (och du bör definitivt sluta med det om du prova dessa regler eller inte), men med denna regel jag förbjöd också att kontrollera det på stoplights, i tung trafik, eller någon gång jag var i min bil.
Genom att genomföra denna artikel upptäckte jag hur ofta jag faktiskt läste min telefon i bilen tidigare, hur onödigt det var, och hur det faktiskt gjorde saker som sitter i trafiken mer frustrerande än de annars skulle vara.

2. Jag stannade för att kolla på min telefon under TV-reklam.

jag hatar reklam så mycket som nästa kille och ibland sociala medier verkar som om det var enbart uppfann för att fylla upp de två minuters avbrott — inte undra på att jag kollade min telefon vid varje TV-timeout.
Det kan verka harmlöst att kontrollera våra telefonen under en kommersiell, men jag insåg att det var inte fallet.
För när jag plockade upp min telefon under en kommersiell jag sällan sätta tillbaka den när showen kom tillbaka på —det fångade min uppmärksamhet och drog bort det från vad jag faktiskt ville se.
för att hjälpa mig Att hålla sig med denna regel genomföras jag en annan…

3. Jag höll min telefon i hela rummet när jag inte använder det.

En rolig sak som hände när jag satte mig ner för att titta på TV (eller göra något) och visste att jag inte kommer att använda min telefon under den tiden —jag insåg att jag inte ens behöver ha min telefon i närheten av mig.



När jag titta på TV nu, jag håller min telefon på ett bord på andra sidan rummet så jag är aldrig frestas att plocka upp det. Visar sig att det enda som är starkare än dragningskraften av sociala nätverk som är tjusningen med att inte komma upp ur soffan.


vidare på min telefon från mig, desto mindre sannolikt kommer jag att slumpmässigt kontrollera det. Denna regel bidrar till att göra efter andra regler enklare.
en Annan regel som hjälper med det är…

4. Jag stängde av alla anmälningar.

det Här var lätt för mig eftersom det är en regel jag har antagit en länge sedan och kärlek.
jag stänger av alla meddelanden på min telefon — det finns inga märken när någon gillar min Facebook-inlägg eller skickar mig ett e-post.
Meddelanden är onödiga och att de är gift. Om vi gör det möjligt för dem ber vi våra telefoner för att avbryta oss. Gör inte det.

5. Jag valde en slutpunkt för varje slumpmässigt surfande session.

Bara för att jag vill använda min telefon med avsikt betyder inte att jag inte har tid för random surfande.
jag tror på värdet av att “gå vilse på internet” och fortsätter att göra så. Men nu, när jag plockar upp min telefon för att göra några random surfar jag in en slutpunkt för resan innan jag börjar.
När jag bestämmer mig för att bläddra bland Twitter, jag också välja att göra så för bara 20 minuter till exempel.
genom att sätta en slutpunkt skyddar min tid och ser lite random surfande inte förvandlas till en enorm tid suga. Men det skapar också ett utrymme för mig att utforska och upptäcka saker.

6. Jag stannade för att kolla på min telefon medan i rad.

Har du någonsin tittat på människor väntar i kö? De är alla att kontrollera sina telefoner.
Det är inget fel med detta, men det är definitivt inte en avsiktlig användning av din telefon.
Så jag gjorde en medveten ansträngning att sluta med detta och fann ett värde i att det är betydligt större än vad jag fick från att kontrollera min telefon medan i rad.
Genom att följa denna regel, jag skickar ett meddelande till mig själv att jag är i kontroll över min uppmärksamhet i motsats till att överföra det till telefonen varje gång jag har fått en stund över till det.

7. Jag skapade en ram för min dag med buffertar i början och slutet av det.

Om det första jag gör när jag vaknar och det sista jag gör innan du går att sova är att kolla min mobil, vilken typ av budskap skickar det till min hjärna om den roll av min telefon i mitt liv?
En av de enklaste saker jag gjorde för att växla upp min telefon vanor var att skapa en buffertzon— i morgon och på natten — när jag inte använda min telefon.
För mig, jag har inte plocka upp min telefon tills jag är klar med frukost (vilket vanligtvis betyder att jag har varit upp i åtminstone 30 minuter) och sluta använda min telefon minst en timme innan du ska sova.

8. Jag sätter på min telefon bort efter att jag publicerar något på sociala medier.

Efter att jag lägger upp den här artikeln, jag kommer att frestas att kolla och se om folk gillar och dela den under en timme eller två. Det samma är sant för något jag lägger på sociala medier.



för Att motverka denna dragning, jag gjorde det till en regel att logga ut efter att du postat något och inte kolla min mobil för ett tag. Det är en medveten ansträngning för att undvika att dras in min telefon i en onödig användning mönster.


Vad Gillar eller aktier jag får (hint, hint!) kommer fortfarande att vara det när jag så småningom in i — jag behöver inte följa i realtid.

9. Jag slutade att upprepa cykeln för att kontrollera saker.

En av de största saker som jag insåg när jag började vara mer avsiktliga med min telefon var en vana som jag hade när jag först inloggad för att kolla alla mina konton för att se vad som var nytt — och sedan cykla igenom dem igen.
när jag gick genom en kontroll ett par e-postadresser, min Twitter , Facebook , Instagram , och Medellång konton, räcker tiden gick utan att jag kände behov av att gå tillbaka till början av cykeln och kolla in dem alla igen för att se vad som var nytt sedan jag kollade sist.
Självklart, det är inte en bra vana.
Så jag skapade denna regel som innebär att jag går igenom cykeln och kontrollera varje plattform en gång per telefon använder session och när jag är klar, jag är klar.

10. Jag erkände att det är ett pågående arbete.

En av anledningarna till att jag inte gillar konceptet av en full digital detox är att det är en allt-eller-inget-scenario — och jag tror inte att det är hur vi i slutändan skapa en positiv, bestående förändring.
Mitt försök att vara mer avsiktliga med min telefon har inte varit perfekt, men det har hjälpt mig att börja göra bestående förändringar i mina vanor.
Som alla saker, det är ett arbete under utveckling och det är OK. Poängen är att leda i rätt riktning och lära sig längs vägen — och det är precis vad dessa regler som hjälpte mig att göra.
jag hoppas att de kommer att hjälpa dig också.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply